Behoefte aan structuur en regelmaat

Behoefte aan structuur en regelmaat

 

Behoefte aan orde en structuur is een menselijke behoefte maar ook een teambehoefte of organisatiebehoefte.

Een mens heeft in verschillende mate en gradatie behoefte aan orde en structuur.

Dat geldt zowel fysiek als mentaal. Fysiek gaat het om het levensritme. Mentaal vooral om overzicht te houden.

 

Individuele behoefte

Orde en structuur draagt bij aan de behoefte aan zekerheid en duidelijkheid.  We weten wat we kunnen verwachten. Er ontstaat een zekere regelmaat. Situaties en regels zijn duidelijk en het draagt bij aan een zekere mate van vertrouwen.

We houden van “het bekende”, dat wat we weten.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel hou van “het onbekende”. Dàt wat opeens op mijn pad komt. Wat (leuk) spannend aanvoelt. Wat ik opnieuw mag ervaren en gaan (her)uitvinden.

Waar geef jij de voorkeur aan?

 

Bioritme en natuurlijke regelmaat

Fysiek heeft een mens een ritme nodig (bioritme). Daarmee duiden we op een natuurlijk levensritme en op een natuurlijke regelmaat. Regelmaat per dag, per week, per maand.

Op gezette tijden naar bed en uit bed draagt bij aan een geregeld leven. Dat geldt ook voor zaken als eten en drinken op gezette tijden.  En wanneer dit teveel doorbroken wordt kan het leiden tot veel problemen of stress.

Een valkuil hierin is wel dat de meeste mensen hun dagen rondom eten, werken, vrije tijd en slapen indelen. We houden alleen geen rekening met de energie van de dag en of dàt wat we doen ook positieve energie geeft of meer energie kost.

Hoe kan je er nu voor zorgen niet in die valkuil te trappen:

  • Dagritme, weekritme, maandritme

    Dagritme en weekritme gaat over hoe u uw energie verdeeld per dag, per week en per maand. Bent u een ochtendmens of bent u een avondmens? Wanneer bent u het meest fit op een dag en welke activiteiten ontplooit u op zo’n moment? Gebruikt u ook bewust uw prime time? Wanneer wordt u geïnspireerd en wanneer zit u in de flow?

  • Jezelf opblazen

    Geen sporter die zichzelf opblaast tijdens de wedstrijd. Neem als voorbeeld een fietser in de tour de France. Dacht u dat hij zichzelf opblaast in de eerste dagen?  Nee, men verdeelt de energie over alle dagen dat er gefietst moet worden.

  • Afwisseling

    Belangrijk is om afwisseling te vinden tussen:

    • Slapen, werken en rust nemen
    • Ontspanning en zinvolle activiteiten
    • Bewegen

    Ook slapen draagt bij aan uw welzijn en energieniveau. Orde en structuur is belangrijk voor een goede nachtrust.

Mentale orde en structuur

Mentale orde en structuur draagt bij aan de behoefte aan overzicht. Daarbij valt te denken aan:

  • U weet waar uw spullen liggen
  • U hebt duidelijkheid over regels en afspraken
  • U weet wat u moet doen en bij wie u moet zijn als u een vraag hebt
  • U weet wanneer u ergens moet zijn

 

Knelpunten bij onvervulde behoeften

Wanneer de behoefte onvervuld is of verstroord dreigt te worden, kunnen er knelpunten ontstaan:

  • Verstoring van patronen, ritmes
  • Onregelmatige leefstijl en dus niet tot rust kunnen komen
  • Niet weten wat u moet doen of wanneer u iets moet doen: verwarring
  • Gebrek aan concentratie en focus
  • Negatieve gevoelens zoals: stress,moe of vermoeidheid, futloos of lusteloos,  verstrooid of onrustig of ongedurig

Je hebt dus echt te detecteren waar jouw behoeften liggen. Worden deze nu vervuld of kan je ergens verandering in brengen?

Ik ben er ondertussen uit dat ik nood heb aan een agenda die invult wat er die week en komende weken gepland staat. Dingen waar ik naar uit kan kijken.  Anderzijds weet ik me heel flexibel op te stellen en sta ik steeds open om af te wijken van die agenda. Ik bedoel niet dat ik me laat afleiden om zaken uit te stellen of niet te doen, maar altijd bereid bent om andere dingen te doen of het anders aan te pakken. Dat is heel wat anders.

Dus onderzoek bij jezelf wat structuur en regelmaat voor jou inhoudt. Welke betekenis geef je eraan? Vervolgens, welke behoefte wordt vervuld? Wat gaat er nu goed? Welke zaken kan je verbeteren? Dit is voor iedereen anders,

Kom je er zelf niet uit, dan kijk ik graag met je mee. Je kan altijd een gratis energie boostcall bij me inplannen.